zondag 3 mei 2015

Kinnekulle

Kinnekulle is een bergplateau aan de oostelijke oever van het Vänern in het landschapVästergötland. Het is honderden miljoenen jaren oud en bestaat uit verschillende aardlagen. Ooit was het de bodem van de zee en daarom zijn er nu veel fossielen te vinden. Evenals op de eilanden Gotland en Öland is er een kalksteenbodem waar o.a. orchideeën groeien. Op de Kinnekulle bevinden zich steengroeven en steenhouwerijen die vele eeuwen in bedrijf zijn geweest. Er zijn ook een aantal landgoederen en kerken. Voor wandelaars is er de 45 km lange wandelroute Kinnekulleleden, die ook verdeeld kan worden in korte routes. 

Tijdens onze eerste vakantie, in 2007, verbleven wij in de buurt van Kinnekulle, maar hebben het toen niet bezocht. Vorig jaar waren wij wederom in de buurt. Deze keer bezochten wij het wel. Kinnekulle is al van ver te zien. Wij parkeerden de auto bij restaurant Kinnekullegården. Vanaf het terras hadden we een prachtig uitzicht. Naast het restaurant is een uitgebreid informatiegedeelte ingericht. 











Wij wandelden naar de uitkijktoren op het 307 meter boven de zeespiegel gelegen Högkullen, het hoogste punt van Kinnekullen. Wij hebben de uitkijktoren niet beklommen, maar keken wel even binnen. Er hing een foto van kroonprinses Victoria en prins Daniël. Zij bezochten deze plek in oktober 2010. Wij wandelden verder en zagen een steen met hun handtekeningen erin gegraveerd. Op dezelfde plek staat een gedenkteken voor 11 slachtoffers van een neergestort vliegtuig in de tweede wereldoorlog.















Wij hebben verschillende locaties in het gebied van Kinnekulle bezocht. Daar plaats ik ook nog berichtjes over. Helaas hebben wij lang niet alles gezien. Eén zo'n plek is het natuurreservaat Munkangarna. Als ik van te voren had geweten dat het er in de lente zo prachtig is, dan had ik een bezoek bovenaan mijn lijstje gezet. Er groeit namelijk een grote hoeveelheid daslook en dat ziet er sprookjesachtig uit als het in bloei staat. Eigenlijk had ik dat kunnen weten, want Kinnekulle wordt ook wel bloeiende berg genoemd. Gedurende de bloeitijd van het daslook zijn er speciale CULINAIRE ARRANGEMENTEN rondom dit kruid. 



http://hikingkinnekulle.com/en/welcome.html  
http://www.kinnekullegarden.com/

13 opmerkingen:

  1. Wat een mooie omgeving!!!
    Zal het onthouden voor komende zomer, misschien kunnen we daar ook even een kijkje nemen.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig stukje Zweden laat je ons weer zien. En je schrijft er ook altijd zo mooi over. Ik krijg spontaan zin om naar Zweden te gaan. Ook omdat wij zelf goede herinneringen hebben aan Zweden, aan die ene keer dat we er waren... Misschien wel leuk om daar een keer een stukje over te schrijven, want destijds blogde ik nog niet, dus dat heb ik nooit eerder beschreven, terwijl het een heel bijzondere vakantie voor ons was...
    Ik heb weer genoten van je mooie foto's, en die laatste foto geeft goed weer hoe mooi dat bloeiende daslook wel niet is...
    Fijne nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi Willy! Als ik in Nederland in het voorjaar wel eens daslook tegenkwam kon ik het nooit laten een blad te pakken, te breken, te ruiken en te proeven. Zou het graag in m'n tuin hebben.
    Wat een prachtig gebied dat Kinnekulle. Besef me altijd weer als jij zo'n mooi stukje schrijft waar wij onderweg naar NL of terug naar Zweden allemaal wel niet langs razen zonder te weten dat...
    Groetjes, Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er allemaal weer geweldig uit z'n mooi land wat weet je het weer goed over te brengen. Bij ons in de buurt is een gebied waar heel veel boshyacinten staan in wit en blauw het ziet er een beetje hetzelfde uit als al die daslook prachtig genieten met grote G.
    Groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet het er prachtig uit! Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En wederom, als ik jou prachtige foto's zie en verhalen lees heb ik zin om op vakantie te gaan! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook hier is het bos mooi en zie mijzelf al genieten op het terras bij de rode geranium!
    fijne dag,
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijzonder dat het bergplateau al zo oud is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi gebied, daar. En wat een prachtige vergezichten !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat laat je weer een prachtige plek zien zo heerlijk in de natuur met een uitzicht waar je U tegen zegt!!!
    Kan het daslook bijna ruiken....
    En dan lees ik dat er in april in restaurant Kinnekullegarden zelfs een Grieks buffet gegeven werd in april,zag een fles Mythos voorbij komen☺.

    Lieve groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi!! Als je weet dat er kalk in de grond zit, is dat garantie voor bloemenpracht. Ik had me niet kunnen bedwingen, ik was de uitkijktoren wel even opgeklommen. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi plekje en wat een hupse foto's van Victoria en Daniel!
    Een bos vol daslook, dat zal lekker ruiken. Ik heb er een paar jaar geleden vijf in mijn achtertuin gezet, het is nu hard op weg om ook zo'n bos vol te worden. Mocht er iemand niet helemaal naar Zweden willen, volg je neus in Drenthe.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik had deze post gemist. Gelukkig nu we gezien. Mooi !!!

    BeantwoordenVerwijderen