vrijdag 27 december 2013

Kristian Elster, de breiende Noor

Als je op 1 november de NOORSE BREINACHT bij NRK hebt gevolgd, dan heb je waarschijnlijk ook de breiende man Kristian Elster gezien. Hij breit Fair Isle, dat is een breitechniek waarbij je met meerdere kleuren breit. Fair Isle is niet de eenvoudigste manier van breien, toch is het breien voor hem een manier van ontspannen.




Kristian Elster werkt als buitenlandjournalist voor de NRK. Zijn breiwerk heeft hij altijd bij zich. Als hij tijd heeft breit hij, ook in de trein of op een terrasje. Natuurlijk zijn er mensen die dan vreemd opkijken, ook krijgt hij regelmatig reacties. Kristian geeft graag brei-tips als men vragen heeft. Het breien is een goede manier om een gesprek te beginnen

Kristian breit truien en vesten, maar ook prachtige kussens en plaids. Het breiwerk wordt op rondbreinaalden gebreid, dus alle steken worden recht gebreid. Als het breiwerk af is, wordt het doormidden geknipt en afgewerkt. Daar is een speciale werkwijze voor.






Foto's: schermafbeeldingen NRK

INFORMATIE (Noors) over Kristian Elster.


Drie verschillende technieken Fair Isle breien:
Video Fair Isle twee handig
Video Fair Isle continentaal
Video Fair Isle Engels of Nederlands 

Op YouTube heb ik een film gevonden waarin de werkwijze van een knipbies wordt uitgelegd. Ik weet niet of dit ook de werkwijze van Kristian is.
 

22 opmerkingen:

  1. Is weer eens iets anders dan Arne en Carlos :-). Bijzonder en wat een mooie dingen maakt hij!
    Groetjes,
    Gon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo die man maakt MOOIE breiwerken! En de steek als je het een keer hebt gedaan valt het best mee (hoor wie het zegt, de 1e keer heb ik er slapeloze nachten van gehad LOL) Fijn weekend en een gezond en gelukkig 2014, Knuffel Else

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooie dingen maakt hij zeg! Ik ben ook begonnen met breien en Fair Isle vind ik ook prachtig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik heb net ook het Noorse interview bekeken (gelukkig kon ik het met mijn Zweeds redelijk goed volgen). Wat leuk dat de mannen in Peru breien en de vrouwen spinnen! Weer leuke informatie. Bedankt Willy! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke post over een breiende Noor.
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat bijzonder en wat mooi is het wat hij maakt, echt prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Willy,
    Wat bijzonder! En niet alleen omdat het een man is, maar wat een prachtige bijzondere dingen maakt hij. Ik kan best een leuk steekje breien hoor, maar zoiets... Daar ga ik me niet eens aan wagen... Dat lijkt me nou echt heel erg moeilijk... Groete bewondering heb ik hiervoor...
    Ik wens je een heerlijk weekend,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een vrolijke gekleurde kussens en plaids. En wat een mega lappen. Petje af hoor. Maar dat het ontspannend breien is... daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Toen de kids klein waren heb ik truien met randen in twee kleuren gebreid. Als je eenmaal weet wat je met de draden moet doen is het erg leuk.... maar zo'n lap... nee... dat zie ik mij toch echt niet doen.

    Dit weekend ga ik de filmpjes maar eens rustig bekijken. Fijn dat je dit weer hebt gedeeld op je blog. Liefs, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Even overnieuw....
    Oh wat leuk om de Noorman weer te zien! Ik had hem al gezien in de televisieuitzending, maar nu kan ik het filmpje van hem nog eens zien, dank je wel. Wat een prachtige creaties maakt deze man hé, ik vind het er zó gezellig uit zien in het huisje!
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig wat Kristian Elster maakt. Schitterend, die plaids en kussens. Ook voor mij werkt breien ontspannend. Vooral met meerdere kleuren breien vind ik heerlijk om te doen.
    Fijn weekend, groetjes Will

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een werk zeg, de plaid op de laatste foto is erg mooi. Ik zal eens opletten als ik een keer in de trein zit ;-).

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig om te zien. Gek eigenlijk dat het helemaal niet als normaal wordt aangenomen dat een man ook kan breien. Ik weet niet of de foto's van het huisje van zijn eigen huis zijn maar het straalt wel heel veel gezelligheid en warmte uit.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig ,en trouwens dat moet toch eigenlijk helemaal niet bijzonder zijn .wel erg leuk dat je dit soort dingen benoemd zodat we het ook wat gewoner gaan vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Willy,
    Prachtig. wat een ijver.
    Volgende week ga ik beginnen met een poppendekentje, heb ik mijn kleindochertje beloofd.
    Dus het begin is er.
    Groetjes, Henny

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een bijzondere man, maar ja ik had een vader die achter het naaimachine kroop en al deed hij het ook beroepshalve, hij maakte schitterende dingen en een vroegere buurman borduurde prachtige wandkleden, dus ik vind een breiende man eigenlijk niet eens zo raar!'
    Zal straks eens op mijn gemak de filmpjes bekijken!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wat een prachtig breiwerk, gezellig zo'n kleurige bank vol kussens. Petje af voor breimeneer!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig breiwerk fair isle, ik ga zeker de tips die je linkt eens bestuderen, want ook ik wil hier bedrevener in worden, ik brei al wel wat kleurtjes in, maar nog wat onhandig :-).
    Leuk, zo'n breiende man in huis!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Willy , wat is dit een leuke post !
    Geweldig om te zien en vooral die rood-oranje-gele kussens en plaid .
    Gezellig om naar die video te kijken !
    Lieve groet en een goed 2014 ! Liefs ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Willy. Het is prachtig breiwerk en niet gemakkelijk. Ik heb 3 uur gedaan over een lapje van 10 cm.Groetjes Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh, dat fair-isle breien is zo verslavend! Sinds ik het vorig jaar leerde met de laptop naast me. (Het duurde wel even voor ik de slag te pakken had) En ja, sindsdien ben ik verslaafd!
    En...die kerstfilm lijkt me heel leuk. Ik zag de trailer al eerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Daar heb je het! Dit zou wel eens ook mijn verslaving kunnen worden ;-) Zo mooi en zo leuk. Ooit heb ik een man aan het breien gekregen, m'n chef die arts was, ging breien in de pauzes, maar erna is het nooit meer gelukt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen