dinsdag 9 april 2013

Het Dalapaard en Nusnäs

Als je aan Zweden denkt, denk je aan het dalapaard (dalahäst). Het is een uit hout gesneden paardje, meestal in rode kleur en met figuren beschilderd. Het dalapaard wordt gezien als symbool voor Zweden.

Dalapaard in Mora

Voor de wereldtentoonstelling van 1939 in New York, stond er bij het Zwedenpaviljoen een 2,8 meter hoog exemplaar. Het dalapaard is ontstaan in het landschap Dalarna. In de 17e eeuw werden ze al gemaakt. Het was een werkje voor de lange winteravonden. De figuren waarmee de paarden beschilderd worden heet KURBITSMÅLNING, dit werd destijds ook al voor muren en meubels gebruikt. Tegenwoordig worden dalapaarden vooral gemaakt in Nusnäs, vlak bij Mora. Bij het bedrijf van NILS OLSSON HEMSLÖJD hebben wij de productie van deze paarden gezien. Bij GRANNA A.OLSSONS HEMSLÖJD kan dat ook.







Film (13 minuten) over het maken van de dalapaarden, klik HIER.

Het grootste dalapaard staat in Avesta, het is 13 meter hoog en gemaakt van beton.

23 opmerkingen:

  1. Leuk al die paardjes, ik heb nog een pakketje liggen om een dalapaardje te borduren van Blomsterstuga. Woon in een Noors huis, geeft niet ook al is het paardje Zweeds.
    Groet Margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zjin ze leuk he. Ik heb een stoffen exemplaar naast mij staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Willy wat leuk deze paardjes, al eens gezien bij jou. Leuk filmpje een paar x bekeken.

    Je andere log ook leuk die borduurwerken mooi.

    BeantwoordenVerwijderen

  4. Hallo Willy,
    Ja leuk he', ik ben er eens met school geweest lang lang geleden en nu met het gezin,fantastisch gewoon en in Juli gaan we weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Elke toerist in Zweden koopt denk ik wel zo'n paardje. Ze moeten echt over de hele wereld te vinden zijn.
    Heb zelf en grote en een piepkleine.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk, de toeristen zullen er ook graag mee aan de haal gaan....maar waarom niet, ze zijn mooi decoratief!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is zo'n mooie vorm: ik heb er een als bedel aan m'n armband...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het zijn schattige paardjes. En zo leuk om te zien hoe ze gemaakt worden.
    Groeten.
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie paardjes, daar zullen verzamelaars ook wel dol op zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuk stuk over de paardjes. De eerste paardjes, de blauwe variant, heb ik gekregen tijdens vakanties in de jaren 70 naar Zweden. Tegenwoordig wordt de verzameling aangevuld met vondsten, rood en blauw, op rommelmarkten en kringloopwinkels, ik kan ze niet laten staan.
    Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zijn en blijven ze prachtig! Ik hoop er zelf ook eentje te kopen komende zomer :))!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Willy,

    Dit soort dingen zijn toch leuk om te weten...en nu weet ik het dankzij jouw post erover.

    dank je wel,

    liefs
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gewoon heel leuk, het verhaal achter het paard, hihi!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. jah en leuk zijn ze hey :-) en sommigen zijn super duur (de oude's en zeldzame) Heb er zelf 4, ik red ze uit kringloop winkels :-)

    lieve groetjes, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Willy Wat zijn ze leuk en het is altijd fijn te weten waar iets vandaan komt.Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Grappig om te zien dat ik hetzelfde filmpje heb gebruikt voor de blogpost over Nusnäs (http://blogzweden.blogspot.nl/2011/10/nusnas-dalarna-paarden.html). Ook de vrouw die de namen op de paardjes heeft gezet, is dezelfde. Afgelopen zomer er weer geweest en toen bij de Grannas fabriek een paardje gehaald. Blijft altijd leuk daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het is alweer een paar jaar terug dat we daar zijn geweest, maar het is zeker een bezoekje waard.
    We hebben er hier ook een paar in huis, alleen in andere kleuren dan rood.

    Groetjes Yvon.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn zus vertrekt morgen naar Stockholm op verlof en ik heb meteen eentje besteld :)
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bedankt voor deze bijdrage Willy!
    Tussen de spullen van Mam vond ik een mooi zwart exemplaar.
    Herinnert mij aan onze vakantie in Zweden !

    Liefs en een fijne dag
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zweden is ook mijn favoriete vakantieland.
    Enkele jaren terug zijn we ook naar de fabriek geweest waar de paardjes worden gemaakt, mijn kinderen mochten er toen elk één uitzoeken. Ze kozen allemaal een andere kleur. In mijn kast staat nu een groot paard met vier kleintjes. Een herinnering aan weer een heerlijke vakantie in Zweden.
    Onze laatste vakantie brachten we door in Avesta, het grote paard herken ik dus. Heb er heel veel foto's van gemaakt, we kwamen er vaak, is op het parkeerterrein van enkele winkels.

    Groetjes, Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb geen geld om me daar een te kopen,
    dus maak ik een zelf, ik ga het met Fimo
    proberen :)

    Bedankt voor deze post
    Sigi
    (die nu weer in het internet zit;)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Willy! Met een brok in mijn keel je logje gelezen en bekeken natuurlijk. Ooit waren wij ook eens in Avesta. Kan de foto's niet zo gauw vinden. Waren toen nog niet digitaal. Maar wat zou ik graag nog eens ergens in Zweden rond willen kijken. Wie weet! Met mij gaat het elke dag een beetje beter, en dat moeten we voorlopig maar zo houden.
    Groetjes uut Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Willy , Hoop er ooit nog eens een te kopen want aan het begin van een vakantie denk ik dat komt nog wel , en als ik dan weer thuis ben staat het paardje nog steeds in Zweden , dom , dom , dom.
    Maar soms is het ook zo dat je er dan teveel ziet net als het haantje van Portugal ;o)
    Lieve groet en fijn dat ik dit weer allemaal op mijn gemak kan bekijken !
    ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen